De spellen van 2018

Vorige week blikte ik terug op het jaar 2017 in spellen. Het logische vervolg op een terugblik is altijd een vooruitblik, en aangezien ik daar van alles over te zeggen heb, kan die dus ook niet uitblijven. Hier is een overzicht van releases en evenementen waar ik naar uit kijk in 2018.

nux-math-trade

BoardGameGeek Math Trade

Onlangs heb ik voor de eerste keer meegedaan aan een zogenaamde Math Trade. Het is soort grote ruilcirkel die, in mijn geval, in de Benelux wordt georganiseerd. Je biedt spellen aan uit je collectie waar je vanaf wilt. Vervolgens kun je uit de lijst met beschikbare spellen kiezen welke spellen jij wel zou willen hebben. Voor ieder spel dat jij van de hand doet, krijg je er eentje terug. In plaats van heel veel één-op-één ruilen ben je met een Math Trade door het ruimere bereik eerder verzekerd van een spel dat je graag wilt hebben. Het resultaat? Vier nieuwe spellen die binnenkort op de spreekwoordelijke deurmat zullen vallen!

zuiderspel-logo

Zuiderspel 2018

Zuiderspel is een grote spellenbeurs voor nieuwe en tweedehands spellen bij mij in de buurt, eentje die bovendien nóg dichterbij is dan het Spellenspektakel in het Eindhovense Beursgebouw (Zuiderspel is in NH Koningshof in Veldhoven). Ik wil deze beurs graag bezoeken en uitkijken naar de spellen die ik niet in de Math Trade heb kunnen scoren. Sterker nog, er loopt ook al een Math Trade voor tijdens het Zuiderspel. Dat zou weer verzendkosten schelen! Het is even afwachten wat de Benelux Math Trade doet, maar anders kan ik hier ook aan meedoen. Het schijnt dat Zuiderspel een flinke tweedehands markt heeft, dus hopelijk kan ik daar nog wat leuke spellen op de kop tikken tegen vriendelijke prijsjes.

Kickstarters

Eerder deze week schreef ik over Kickstarters: hoe ze werken en wat ik ermee te maken heb (en wat ik ervan vind natuurlijk, want ja, dat kan). Nu heb ik inmiddels al enkele spellen gebacked op Kickstarter, waarvan de eerste niet lang meer op zich zou moeten laten wachten (hopelijk).

MW.jpg

Mint Delivery was het eerste project dat ik backte. Het grootste nadeel van Kickstarter vind – en vond – ik de hoge verzendkosten, omdat het vaak uit de V.S. moet komen. Mint Delivery trok mijn aandacht met de aantrekkelijke $ 2 verzendkosten, omdat het spel zo klein is. Het begon als een gimmick: een leuk spel bedenken dat letterlijk in een metalen pepermuntblikje past. Dat spel werd Mint Works; Mint Delivery is de geestelijke opvolger. Voor een aantrekkelijk prijsje kon ik beiden backen.

Beide spellen staan in het teken van pepermuntjes; in Mint Works maak je ze, in Mint Delivery haal je ze op en bezorg je ze. Twee lichte spelletjes die letterlijk in je broekzak passen en die bovendien twee bekende genres demonstreren: worker placement (Mint Works) en pick-up-and-deliver (Mint Delivery).

Verwachte leverdatum: mei / juni

3bd0a5ce1b686b0a7574c3c91078dcdc_original

Pigment sprak me aan door de combinatie van worker placement met klassieke schilderkunst. Je verzamelt verf op de markt om daar schilderijen mee te kunnen schilderen, en degene die dat het beste en snelste doet, die wint. Een van de ontgrendelde stretch goals was een leuke knapzak die bij het spel wordt geleverd, waar je de componenten in kunt doen.

Verwachte leverdatum: april

8915c969a6fb528c7dd1e12a9d51c1fe_original

Tiny Epic Zombies is, naar ik ontdekte, de zoveelste game in de Tiny Epic-reeks. Dit zijn spellen die bewust klein zijn gehouden, zowel in omvang als niveau. Makkelijk op tafel te leggen en makkelijk uit te leggen. In Tiny Epic Zombies, die meest succesvolle Tiny Epic-Kickstarter tot nu toe, zijn spelers karakters die in een winkelcentrum de zombies van zich af moeten slaan om hun doel te halen. Wat me bij dit spel over de streep trok, naast het zombie-thema, waren de verschillende speelmodi:

  • Coöperatief tegen spelgestuurde zombies;
  • Coöperatief tegen een zombie-speler;
  • Competitief ieder-voor-zich tegen spelgestuurde zombies (en elkaar);
  • Competitief ieder-voor-zich tegen zombie-speler (en elkaar);
  • Solo.

Het spel bevat daarnaast zogenaamde IteMeeples; groter-dan-normaal houten speelfiguren waar je items in kunt klikken. Vind je in het spel een kettingzaag? Klik hem in je IteMeeple! Deze Kickstarter was de eerste group pledge waaraan ik mee deed: als je met meerdere mensen tegelijk backt, wordt het in één pakket verzonden en krijg je korting.

Verwachte leverdatum: oktober

static1.squarespace.jpg

Seize the Bean is de laatste Kickstarter (vooralsnog) die ik gebacked heb. Deze speelt thematisch in op hippe koffietentjes en hun opkomende populariteit. In het spel probeer je bepaalde groepen klanten naar je koffietentje te trekken, maar ook op hun wenken te bedienen. Want dan laten ze goede recensies achter en krijg je ook goede mond-tot-mond reclame.

Het spel deed het fantastisch op Kickstarter en ontgrendelde de ene na de andere stretch goal. Toen er ook een solo-modus vrijgespeeld werd, was ik overstag. Ook de mooie componenten (koffiebonen, melkpakjes en suikerklontjes van kunsthars; er zit zelfs een bonenschepje bij!) waren van doorslaggevende waarde. Oh ja, en koffie, daar houd ik wel van.

Verwachte leverdatum: september

Scythe-The-Rise-of-Fenris

Scythe: the Rise of Fenris

Dat recente aankoop Scythe met rasse schreden mijn favoriete spel aller tijden lijkt te worden mag niet echt meer een raadsel heten. Ik ben inmiddels in het bezit van de twee uitbreidingen die op dit moment uit zijn en kan niet wachten op de derde, The Rise of Fenris, die later dit jaar (derde kwartaal zoals het er nu naar uit ziet) uit gaat komen.

De voornaamste toevoeging van deze derde en laatste uitbreiding is de 8-delige campagne. In principe speel je dus acht spelletjes, waarbij ieder spel net een paar extra of andere regeltjes heeft dan je gewend bent. Deze acht spellen worden door een overkoepelende verhaallijn met elkaar verbonden.

Campagnes zijn erg in trek de laatste tijd; zogenaamde Legacy-spellen maken hier ook gebruik van. Legacy-spellen zijn echter vaak destructief: door stickers verander je bepaalde aspecten van het spel permanent. Ook ben je vaak gebonden aan de factie die je in het eerste spel koos en aan de spelers waarmee je het spel begon. Niet met The Rise of Fenris: de campagne is non-destructief, je zit niet vast aan een factie, en ook het aantal spelers kan veranderen. Ideaal!

De laatste toevoeging aan deze uitbreiding is die van tien modules. Wat deze doen, is nog niet bekend. Maar de naam spreekt voor zich: je kunt een of meerdere modules kiezen en aan het spel toevoegen om dit een beetje te veranderen. Verder zitten er ook 13 miniatuurtjes in de doos. Ook hierover is nog niks bekend, maar ik ben zeer benieuwd of deze voor de campagne zijn, of dat de facties uit het basisspel en Invaders From Afar extra units krijgen.

26865070_252974891909012_6278799440048291840_n

Meer spelen

Ik heb het al eerder gezegd dit jaar: ik wil meer gaan spelen. We (in de algemene zin van het woord) verliezen veel tijd met onze telefoons, en ik word me daar steeds meer van bewust. Daarnaast voel ik af en toe de druk dat je overal bij moet zijn. Er is altijd wel iets. Liever neem ik een keer de tijd om een spel te spelen.

De realiteit is echter dat tijd een schaars goed is, zeker als je mensen op moet trommelen om een spel mee te spelen. Zeker in mijn vriendengroep is het spelen van spellen minder in trek dan voorheen, waardoor we wel af en toe bij elkaar komen, maar er niets op tafel komt. Het is wel gezellig, maar toch vind ik het jammer.

Ook zitten er bij mij in de buurt (Veldhoven, Eindhoven, Tilburg) verschillende spellenverenigingen waar ik nog wel een keer wil aanschuiven als ik die avond niets heb staan. Het lijkt me een goede manier om met nieuwe spellen en spelers kennis te maken.

Meer solo spelen

Gelukkig is er ook een andere oplossing: solo spelen. Ik heb al enkele spellen die solo gespeeld kunnen worden – ik heb zojuist zelfs twee potjes Legendary Encounters: an Alien Deckbuilding Game solo gespeeld (één gewonnen, één verloren). Van de spellen die ik op Kickstarter gebacked heb zijn er ook enkelen die solo gespeeld kunnen worden.

En dan is er natuurlijk nog Scythe, dat door middel van de spelgestuurde Automa-speler ook ‘solo’ gespeeld kan worden. Maar dat spel schrikt me vooralsnog af om solo te spelen; ik denk dat ik daar echt een keer een hele middag – of avond – voor moet uittrekken. En natuurlijk speel ik Scythe liever met (bij voorkeur 3) andere vrienden.

2018-3.jpg

Tot slot nog een raster met spellen waar ik mijn oog op heb. Mede dankzij het gebrek aan tijd wil ik, met de uitzondering van Scythe, geen ‘grote’ spellen meer kopen. Die komen niet zo vaak op tafel. Bovenstaande 12 spellen zijn spellen die ik om uiteenlopende redenen in het vizier heb mocht ik weer een beurs bezoeken.

Wat zijn jouw spellen van 2018?

Wil je meer zien van mijn spellen? Volg me dan op Instagram

 

Advertenties

2 Comments

  1. Scythe is heel goed Solo te spelen en je kan zelf ook kiezen tegen hoeveel Automa’s (spelers) je wilt spelen, lees de regels even door en bekijk daarna een playtrough op youtube van een solo spel en je komt er achter dat het helemaal nog niet zo lastig is

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s