Micro-investeerder

Het verlanglijstje voor Sinterklaas bevatte vroeger alleen wat ik gezien had in de speelgoedboekjes van de Intertoys en Bart Smit. Dat er weer een nieuwe Tomb Raider-game uitkwam ontdekte ik in september, als de boekjes op de deurmat vielen. Tegenwoordig is dat wel anders. Internet heeft de wereld kleiner en sneller gemaakt. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het online bestellen bij Bol of Coolblue. Juist daarom zou je zeggen dat kleine bedrijfjes ondergesneeuwd raken. Niets is minder waar.

Kleinere bedrijven met een goed idee zoeken steeds vaker hun heil in crowdfunding, met Kickstarter als bekendste platform. Júist dankzij het grote bereik van internet krijgen kleine initiatieven op deze manier ook een plek om zich te profileren. Kickstarter is de redding voor kleine ideeën in een wereld van massaconsumptie. Je vindt er vooral muziek, boeken, filmprojecten en spellen.

Stel, je wilt je eerste CD uitbrengen, of een geweldig nieuw spel. Op Kickstarter presenteer je je plan in de hoop ‘backers’ te krijgen. Dat ben ik als consument: als backer ben ik eigenlijk micro-investeerder van een interessant project. Als backer doe je een zogenaamde ‘pledge’: een bedrag dat je wilt geven zodat de campagne hun streefbedrag bij elkaar kan krijgen. Het voordeel van Kickstarter is dat je als backer geen geld kwijt bent als het project niet doorgaat. Dankzij Kickstarter kunnen bedrijven direct naar hun eindgebruiker toe: jij, de micro-investeerder.

Het is niet altijd zeker dat deze producten ook op de reguliere markt zullen verschijnen. Dat is een extra prikkel om jou over de streep te trekken om een pledge te doen. Een ander lokkertje zijn de zogenaamde ‘stretch goals’. Als de campagne binnen de gestelde tijd het streefbedrag haalt wil dat niet zeggen dat er geen backers meer welkom zijn. Bestaande en nieuwe backers worden beloond met stretch goals die aan nieuwe streefbedragen gekoppeld worden. Bij zoveel euro worden de speelkaarten gedrukt op dikker papier. Bij zoveel euro zitten er extra kaarten in het spel. Stretch goals maken het interessanter om een project te backen. Ze belonen backers. Maar tegelijkertijd spelen ze ook in op jouw FOMO – fear of missing out. Bang om iets te missen. Vaak zijn stretch goals voorbehouden aan de Kickstarter-versie en zijn ze, áls het project al op de markt verschijnt, extreem beperkt verkrijgbaar. Dat betekent dat je dan een dikkere portemonnee zult moeten trekken.

Alles wat ik tot nu toe zelf gebacked heb op Kickstarter heeft zijn streven gehaald. Maar wat gebeurt daarna? Ik heb nog niks ontvangen – wat logisch is, want het proces van einde campagne tot uitlevering kan soms wel een jaar duren. Maar wat gebeurt er ondertussen met mijn geld? Normaal koop ik online altijd zonder zorgen, maar nu ben ik toch wat kritischer. Ik ben immers niet zomaar een consument, maar een micro-investeerder.

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s